Vlieg met Adriana mee naar de zon!
Yess!! Geslaagd voor molenaar!

Yess!! Geslaagd voor molenaar!

Molen

Op de molen kreeg ik een positief gevoel. Na het uitkomen van mijn eerste boek. Op de stelling van de molen ging mijn hart ging vreselijk te keer, het bleek de zogenaamde “tic” te zijn van de molen. Met dat gevoel ben ik de opleiding begonnen en ben inmiddels geslaagd voor molenaar. Ik wist wel dat dat gevoel een totale ontlading was van de dag ervoor. Het verschijnen van 1e mijn boek.

De molenaarsopleiding is een pittige opleiding met veel ups en downs, veel theorie en een hoofdstuk over het Weer. Het is hard werken in de regen, kou en bij harde wind, sneeuw en vorst, maar ook als het heet is. De molen moet je zelfstandig kunnen laten draaien. Tijdens de opleiding kwam ik op het idee om er een boek over te gaan schrijven. Het is wel vreemd als je het gedeelte over het examen hebt geschreven en op de dag van het examen is het op het zelfde tijdstip: 13.00 uur en ook een stormachtige noordwesten wind kracht 7.

Er werd gevraagd: hoeveel zeil ga je voorleggen en zei: ‘Ik leg helemaal niks voor. Het is te gevaarlijk’ Dit bleek de juiste beslissing te zijn. Keuzes kunnen maken en handelen daar waar het nodig is. Niks aan toeval overlaten. Luisteren naar vreemde geluiden en goed je ogen gebruiken op de molen. Onweer is ontzettend gevaarlijk, vooral uit een koufront, deze zie je niet aankomen.

Mediteren: door mediteren ben ik erachter gekomen waar het probleem in mij zat. De molen gaf mij zoveel energie, daar mag ik zijn en ik hoef helemaal niks. Het vrije gevoel van de boerderij kwam naar boven.

In de molen wereld en dat geld overal: Samenwerken en eerlijk zijn. Denk om de veiligheid zowel voor de molenaar als voor de bezoekers.

Ik wil zeggen: Sla eens een arm om iemand heen en bied een luisterend oor.

Een molen OORDEELT niet.

Liefs Alie.

7. sep, 2021

Op de stelling in Zuidlaren

Examen in Oudemolen op De Zwaluw. 

Om 14.00 uur mag ik laten zien of ik de molen kan laten draaien voor examinatoren. In april was het toelatingsexamen en 16 september is het landelijke examen. Het begint nu toch wel spannend te worden.

Máár aan zenuwen heb je niks, die moet je onder controle houden en vaak is het een teken dat je iets niet kent. Het is ook wel gezonde spanning.

45 minuten buiten de molen 

  • weersituatie kunnen uitleggen
  • molen laten draaien
  • handelingen: vangen, zeilvoering voor leggen en wegzetten

Het allerbelangrijkste is de VEILIGHEID, zowel voor mij als de examinatoren. Afscheiding moet worden geplaatst. De slof onder de staart vandaan en er weer onder tijdens het draaien.

Bij een windkracht 3 draai ik met 4 volle zeilen, dat wil zeggen dat er 4 hele zeilen voor de wieken komen te liggen, maar op het examen wordt er maar 1 wiek/ hek opgezeilt. Er kan gevraagd worden om er een halve, of een duikertje van te maken. 

Het maakt niet uit het is leuk om te doen. Wanneer buiten klaar is en alles veilig is weggezet, dus aan de ketting en de bliksemafleider erop dan wordt binnen in de kap vragen gesteld.

Ik heb zoiets van: kom maar op wat wil je weten?

Er is altijd een vraag over de vang. Hoe werkt het en waarom zit er een vang op en wat kunnen de problemen zijn als het niet werkt.

Dit zal ik zo kort mogelijk proberen te vertellen.

Zonder een vang kun je de molen niet stil zetten, het is de rem van de molen. Het moet goed functioneren. Soms ontstaan er problemen. Die problemen moet je kunnen zien en weten wat je eraan moet doen.

Als je op de stelling of in Oude molen op de grond staat, omdat het een grondzeiler is, trek je aan de ketting, de vangketting, dan gaat de vangstok naar beneden en aan het eind gaat de stok omhoog. Binnen wordt een vangbalk opgetild door de ketting die van de vangstok aan de vangbalk vast zit. Doordat de vangbalk omhoog wordt getild wordt de balk van de pen gelicht en in de haak gezet. Even na tokkelen, dit is belangrijk om te voorkomen dat de pen niet goed staat en de balk er plotseling af zal schieten dan heb je kans op een asbreuk. Het sabelijzer wat een de vangbalk vast zit duwt de vangstukken omhoog zodat het bovenwiel vrij kan lopen. De vangstukken moet ik bij naam noemen: sabelstuk, kopstuk, schouderstuk, teenstuk en buikstuk. In Oudemolen zijn er maar 3 stukken. Sabel, teen en buik, maar ik moet de anderen wel noemen en kennen. De vangstukken zijn van wilgenhout gemaakt. Buigzaam, taai en zacht hout, dus geschikt voor de vangstukken. 

Nu ga ik de vang er weer op leggen: Ik trek kort aan de vangketting en dan zakt de balk en de klink is weer van de haak. Ik haal de vaart eruit en zat hem op de gewenste stand. Meestal is het een opdracht. (dit vind ik leuk) In rouw, vreugde, overhek of lange rust en korte rust. Het vangen moet rustig gebeuren en niet te snel, maar ook niet te langzaam. Doe je het te snel dan kan de as torderen, zich wrikken, waardoor de breuk kan ontstaan. Doe je het te langzaam, dan kan de vangstukken te lang op het bovenwiel drukken waardoor het te heet kan worden. Zo kan er brand ontstaan.

Alles met beleidt en niet twijfelen bij wat je doet. Als jij denkt dat dat de goede keuze is, dan handel je ernaar. 

Luisteren, de oren zijn ontzettend belangrijk, maar je ogen ook. Als ik in gesprek ben met mensen, dan hoor en of zie ik wat er om mij heen gebeurt, dan kan ik ingrijpen als het nodig mocht zijn en dan heb ik ook aandacht voor de bezoekers. De molen blijf ik in de gaten houden.

Onderhouden is heel belangrijk. 

Wanneer de vang aanloopt. Dat wil zeggen dat er problemen onstaan doordat de vang niet goed werkt. Dat is heel vervelend, vooral in vervelende situaties. Als het plotseling harder gaat waaien en de wind komt vanuit een andere richting.

Het plotseling van windveranderen heet een windsprong. Dat komt voor als er een depressie rechtover de molen trekt. Maar daar kom ik straks nog op. Eerst moeten we problemen oplossen in de kap. 

Het aanlopen van de vang, hoe los je dat op?

  1. controle bij de lendestut, wijkt uit/ bijstellen
  2. sabelijzer in vangbalk verstellen
  3. rust/rijklamp verstellen met een plankje eronder

Noem nog een aantal problemen die zich voor kunnen doen?

  1. De vangbalk te ver doorgezakt
  2. Sabel ijzer loopt klem
  3. vangbalk raakt de vloer of raakt een achtergebleven gereedschap(emmer)
  4. Vangbalk loopt vast in de ezel.(knaaien)

Versteken is de oplossing.

Met een autokrik of domme kracht die zet je onder de vangbalk en voor je de balk op krikt zet je een streep met een krijtje. En je hebt het gevlucht( de wieken) vast gezet met de bezetketting. Bij windstil weer kun je deze klus doen. Je krikt de balk omhoog en dan schroef je de bout los, dan verder omhoog krikken tot het juiste gaatje en schroef terug plaatsen. Dan de krik er weer onder vandaan halen en hopen dat het iets is gaan waaien. Zodat een collega molenaar de molen kan laten draaien. Als het goed is loopt de vang niet meer aan. Is dat nog wel het geval, dan is er meer aan de hand.

Het bovenwiel kan gezakt zijn.

Dit controleer je met je vingers onder de kammen en je kijkt naar de beet, dat wil zeggen de plaatst waar de kammen in elkaar grijpen, van de bonkelaar en het bovenwiel. De beet mag niet te diep zijn, maar ook niet te weinig. Dan zouden de kammen er uit kunnen schieten. Of breken, hierdoor. Te diep is een teken van verzakking van het bovenwiel. 

Oorzaak kan zijn droogte in een hete zomer. Of er is iets aan de hand met de halslager.

  1. Halslager kan gezakt zijn door de houtjes die eronder zitten, die kunnen verrot zijn.
  2. Scheur in de halslager, hierdoor wordt de as te heet.
  3. de as/ hals loopt niet over de hele breedte van de halssteen.

Meer problemen met de as.

  1. gebroken halssteen, het vet loopt ertussen weg, waardoor het te heet wordt
  2. insluitsel. een stukje kwarts kan aan de oppervlakte komen van de steen. Dit is scherp en heeft een slijpende werking. Waardoor warmte ontstaat.
  3. ingesleten halssteen. het wrijvingsvlak wordt groter, maar de lagerdruk kleiner.
  4. Wanneer de halssteen gekanteld is, naar binnen of buiten, dan draagt hij niet meer over de volle breedte en hierdoor lopt het vet er tussen weg waardoor de hals heet gaat worden.

CONTROLEREN is het beste. 

Spiegels is ook een vraag die er wordt gesteld.

De kammen kunnen de veld van de bonkelaar raken, maar het kan ook anders om, dat de kammen van de bonkelaar de velg van het bovenwiel raakt. Er zijn dan gladde stukken te zien op de velg.

Noem de onderdelen van de halslager(kant van het gevlucht)

Hals ligt in een halssteen, van Arduin. In Oudemolen van ijzer, dat zie je bijna nergens. Daaronder zitten kwastvrije houtjes. Alles bij elkaar noem je het steenbed. Daaronder zitten wiggen. Het wordt gesmeerd met reuzel, buikvet van een varken. In Oudemolen smeren we met wagenvet, omdat de as,hals van ijzer is en op ijzer draait. Aan de buitenkant heb je het steenbord, soms met een beugel, maar meestal met extra zware bouten.

De windpeluw daar wordt gegarandeerd een vraag over gesteld.

Dit is de belangrijkste balk in de molen, die een gewicht van 5 à 7 ton moet dragen. 

Problemen hier kunnen zijn, verrot hout van de balk. Moet regelmatig gecontroleerd worden. Buiten zit er ook een waterhol en een kraag om inwateren tegen te gaan. De stormluiken kunnen er voor weg.

De voorkant heet voorkeuvelens met een weerstijl en een keerstijl. De weerstijl kan eruit om voor reperatie voor de as en de keerstijl is tegen de zijwaartse druk die vrij komt van de as en daarbij zit er een extra schoor, stormmandje, tegen de keerzijde ter extra steun. 

De voeghouten, linker en de rechter vormen samen met de windpleuw en de steunderbalk, burgemeester, of de beer een stevige constructie waardoor de kap kan draaien. De lange spruit, dat zijn de balken die eruit stelken aan beide zijden, die zorgen vooervoor dat daar aan getrokken kan worden en geduwt.  de korte spruit ligt in het achterkeuvelens en ondersteunt en verstevigt de construktie aan de staartzijde. De staart is de balk die naar beneden loopt, daar zit de lange en de korte spruiten door schoren vast. Korte schoor en lange schoren. De schoren worden afgedekt met consolen en de lange spruit met een pet. Hangers zijn ervoor dat de schoren niet door zakken en dat de lange schoor niet in het gevlucht komt als het losschiet.

Aan de staart zit een wiel, rad of lier.

In Oudemolen zit er een lier met een rad, waaraan gerdaaid wordt om de molen te kunnen kruien. In Oudemolen verleg je de ketting telkens, maar in Zuidlaren leg je de lijn vast op de stellingvloer. 

Het draaien bij Oudemolen is zwaarder en kun je bijna niet in de ééntje. Gelukkig mag ik om hulp vragen en dat zal ik ook zeker gaan doen.

Een zolder lager, op de luizolder staat een spoorwiel die wordt aangedreven door het bovenwiel en door de as, wat weer wordt aangedreven door de wind dat waait op de wieken.

Steenschijfloop is een zelfde benaming als rondsel. Deze heb je nodig om de steen te kunnen lichten. De rondsel zit verbonden met een steenspil wat naar benden loopt en een haak, een klauw grijpt in een rein. Eeen balanceerrein of vaste.  Deze zit in de steen en kan de steen optillen. Dat optillen, lichten gebeurt op de maalzolder. De steenspil zit verbonden in een bolspil en onderaan de steenspil zit een taats die weer in een taatspot staat. Daar omheen zit een kussen, van hout, die door trek en duw wiggen op z'n plaats wordt gehouden. De pasbalk is de balk waar de taatspot in zit. Het geheel heet het paard. Het paard zit in een hangereel en jukken. 

Op de graanzolder, steenzolder daar heb je een maalstoel.

Eeen kaar met schoe of schuddebak, klapspaan een aanhouder en een schuif. Een kam, kaarbomen. Het graan valt vanuit de kaarbak in het kropgat en wordt verdeelt, dan wordt het gebroken en dan gemalen. Dus op de steen zitten meerdere gedeeltes voor het malen. Dan valt het meel in de buitenste rand en wordt het door het jagertje in de meelbak geveegd.  Dan glijdt de meel via de meelpijp naar beneden in de meelzak. Bij het malen heeft de molenaar hulp van een regulateur. 

Dit is een as met aan weersijden een arm met daaraan een gewicht en doordat de regulateur verbonden is met de bolspil of de koningsspil draait het in het rond en door de middelvliedendekracht, centrifugaalkracht gaan de armen uitstaan. Wanneer de wind afneemt zakken de armen weer. Op deze manier kan de molenaar een constante kwaliteit leveren van het meel, doordat de stenen bij gehouden worden. De licht is een megnisme, of door een touw, of door een stik, waarmee de stenen gelicht worden.

Steenlichten NIET VERGETEN

Dan krijgen we het onderdeel weer.

Het kunnen kaart lezen en vertellen over de isobaren, hoge druk, lage druk en de depressies, of onweer zien aankomen. Fronten: vertellen over de fronten. Troposfeer, tropopauze. Trekrichting van hoog naar laag gebied van zuidwest naar nooroost. De winden noemen met zijn karakters.

Het warmtefront is een belangrijke.

Cirrus, cirrusstratus,(halo, kring om de zon) altostratus (melkachtige doorschijnende wolken) Nimbostratus Regen, wind en soms onweer. 

De barometer daalt, luchtdruk zakt. het gaat regenen. Soms duurt het een poos en soms klaart het weer op.

Bij een depressie blijft de regen iets langer, bij een bui is het kort.

Koufront is gevaarlijk, vanwege het onweer en de harde wind, soms met hagel.

Frontale onweer is het allergevaarlijkst. Deze zie je niet aankomen, kan achter de wolken zitten. Met een radio op de am zender hoor je de onweer aankomen en kun je maatregelingen treffen die op dat moment nodig zijn. 

Meestal kun je het wel aan de wolken zien dat het gaat onweren en vaak aan het eind van de dag, dan is het het warmst. Vlak voor een onweersbui is het vaak heet. 

Onweerswolk is positief aan de bovenkant en negatief aan de onderkant van de wolk. Soms weerkaatsten ze van wolk naar wolk, maar soms ook rechtstreeks naar de grond. Er wordt een positieve lading afgegeven naar de grond. Da molen moet altijd weggezet worden aan de bliksemafleider. In Zuidlaren zit er een extra beveiliger op. Het is aangesloten op een sprenklersysyteem. De slang moet er altijd na het draaien er weer op gekoppeld worden.

Dan moet er nog vertelt worden over de wetten en de molenbiotoop.

Dat laatste is ontzettend belangrijk. Zowel voor de molen als de omgeveing. Bij de genmeente kun je terecht voor vergunningen bij de WRO. 

Als een molen niet goed kan draaien, dan krijgen niet alle wieken de goede evenwichtige windbelasting die het wel behoort te hebben. Wanneer de wind niet goed op het gevlucht komt, doordat het onderste gedeelte last heeft van de bomen, of hoge gebouwen, dan gaat dat ten kosten van de molen en op den duur zal de molen daar last van hebben. Er kunnen gebreken ontstaan en dat is zonde van een mooi monument wat al eeuwen oud is. Wij moeten ons goed beseffen dat de molen een stuk cultuur hystori is en als dat verdwijnt krijgen wij het nooit meer terug.

DANKBAAR dat is het enige woord. Dankbaar zijn voor wat wij mogen gebruiken. 

Ik zal het met heel veel liefde koesteren en zolang ik het kan zal ik mij inzetten voor de molen! 

 

 

 

 

 

 

Klotsende oksels, gedonder in de darmen. Dat zijn tekenen van zenuwen.

Op je 60e nog examen doen, wie had dat ooit gedacht. Het gekke is dat ik het nog leuk vindt ook, alleen die zenuwen moet ik onder controle zien te houden en gewoon de dingen doen die ik normaal ook doe op de molen. De afgelopen weken heb ik keihard gewerkt om de 3 dikke studie, theorie boeken in mijn hoofd te krijgen. Met hulp van Leo en alle aanwijzingen en filmpjes van Kees Vanger zou je zeggen dat het moet lukken. Met Leo ben ik kruipend door de molen gegaan in Zuidlaren. Ieder onderdeel en ieder detail hebben we besproken. Ook is Leo 2 maanden lang iedere week bij mij thuis geweest (op 1,5) en samen met mijn eigen lieverd nog eens de leerstof doorgenomen. Vanaf 2019 heb ik lessen gevolgd bij Henk Wilms op de molen in Gieten en vanaf het moment dat ik wist dat ik in Sleen het examen mocht gaan afleggen, heb ik van Klaas Renting les gehad. Iedere week tufte ik in mijn autootje naar Sleen. Het is een hele mooie molen wat eerst een hollandse molen is geweest. En wat nou het mooie is, dat in alle molens waar ik nu heb gelesd of ben geweest, dat Diek Medendorp daar heeft gerestaureerd. Ik zie iedere keer zin initialen op de balken. Ik voel mij dan blij en trots dat mij de kans wordt gegeven om deze opleiding te mogen volgen. Ik vind het leuk en ik voel mij heel erg fijn op een molen. Het is een cultureel erfgoed en het zijn prachtige momnumenten en die moeten behouden blijven. Als ik daar een steentje aan bij kan dragen dan doe ik dat graag.

Mijn motto is: wees lief voor elkaar en doe wat je leuk vindt! Trek je van een ander niks aan. 

Liefs Alie

16 september was een superspannende dag. 

Het is wel heel erg bijzonder om examen te mogen doen op een prachtige molen midden in de natuur. Op de Drentse heide. Ik heb er heel erg van genoten van de fijne momenten die ik mocht beleven op De Zwaluw te Oudemolen.

Hartelijk dank aan de molenaars van De Zwaluw. Een grondzeiler uit 1837. 

Examen

Molenaarsexamen

Misschien gaat het niet door vanwege coronacrisis, nou ja dat maakt ook niet uit. Dan doen we het een half jaar later. 

Er komt heel veel bij kijken om een molen te kunnen besturen. Als een molenaar mij de sleutels zou geven van zijn molen, dan moet ik hem kunnen vervangen. Bij alle weersomstandigheden dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zelf beslissingen en zelf initiatieven durven nemen. Op het moment van het examen ben jij de baas. Wordt er gezegd.

Elke week krijg ik theorieles, op veilige afstand en tussendoor worden de lessen toegestuurd, zodat ik mij kan voorbereiden op de volgende les. Gekgenoeg heb ik er steeds meer zin in, maar vindt het wel spannend.

Ik maak een verslag van verschillende hoofdstukken. Eén ervan is het weer.

Ruimende wind, krimpende wind. Het is ontzettend belangrijk dat je het weer kan bepalen of als er weersverandering aan zit te komen, dat jij kunt inschatten wat voor soort bui het is en wat je kunt verwachten.  

Hogedruk gebied en lagedrukgebied. Isobaren, hecto pascal, atmosfeer, troposfeer, tropopauze. 

Dan hebben we het over een front: een front is een scheidslijn tussen 2 verschillende luchtsoorten. Het gaat om koude en warme lucht.

Het ontstaan van wind is ook leuk om te vertellen. 

Op aarde vinden voortdurend processen plaats van de opwarming en afkoeling van lucht. De opwarming gebeurt door de zon die het aardoppervlak opwarmt, waarna hetaardoppervlak deze warmte weer afgeeft aan de lucht. Opwarmen van lucht vindt dus vanaf het aardoppervlak plaats. De zonnestralen die door de atmosfeer dringen, op weg naar het aardoppervlak, geven op hun weg vrijwel geen energie aan de lucht.

Door dit opwarmen en afkoelen vanaf het aardoppervlak ontstaan warme en koude massa's lucht. Warme en koude massa's lucht mengen zich vrijwel niet zodat massa's warme en koude lucht gescheiden blijven. De scheidslijn die hierdoor ontstaan noemt men fronten.

Koufronten: Blauwe lijnen op de weerkaart met punten/driehoekjes. Koudfronten zijn fronten waarbij door de drukverhoudingen de koude lucht de warme verdringt. De blauwe driehoekje geven de trekrichting aan van het front. Aan de kant van de driehoekjes zit warme lucht. 

Warmtefront: Rode lijnen met bolletjes zijn warmte fonten. Warmtefronten zijn fronten waarbij door de bestaande drukverhoudingen de warme lucht de koude lucht verdringt. De rode bolletjes geven de trel=krichting van het front aan. Aaan de kant van de rode bolletje bevindt zich dus koude lucht.

Paarse lijnen is een occlusie.

met zowel hoekjes als bolletjes: dit zijn occlusiefronten. Occluderen betekent botsen, raken. Hier wordt er mee bedoeld dat een koudefront een warmtefront heeft ingehaald en deze twee fronten versmelten. De koude lucht zal dan de warme lucht omhoog dringen, waarna de warme lucht als gevolg van deze stijging zal afkoelen. Dit geeft wolk-vorming, wind en regen. Ook hier geven de bolletjes en de driehoekjes de trekrichting aan.

De begrippen warme en koude lucht zijn hier te begrijpen als lucht van veschillende temperaturen: Hoe hoog of hoe laag de temperatuur van de warme of koude lucht is, doet er niet toe. Watme lucht hoeft dus geen 15-20nof 30 graden Celsius te zijn. Lucht van b.v. min. 6 graden Celsius geldt ook als warme lucht wanneer de temperatuur in het naastliggende gebied kouder is, (b.v. min. 9 graden Celsius) 

De Korenschoof

 Op de heetste dag, 12 augustus  2020 met 36 graden gaat het malen gewoon door, tenminste als er wind is. En gelukkig trok de wind aan na 13.00 uur. Extra zeilen bij gezet. Als een molenaar dan gaat lachen kun je zien dat het goed gaat en als er goed gemalen wordt en je bereikt een goed resultaat, wat kun je je dan gelukkig voelen. Ik voel mij fantastisch op de molen. Het maakt niet uit op welke molen. Er komt een soort oergevoel en voel mij vrij. Het is keihard werken om alle voorbereidingen te treffen om de molen te laten draaien. En als het dan goed draait..., wauw! Juist dat gevoel, is zo prachtig. Hoe vies je ook wordt en hoe je ook zweet. Met een voldaan gevoel weer naar huis en zo komen er gelukkig nog meerdere dagen. 

De Korenschoof Noordlaren

De Korenschoof Noordlaren

Op de stelling van de Hazewind

Op de stelling van de Hazewind

21. jun, 2019

Anderhalf uur theorie besproken in de kap van de molen. In de praktijk leer je het snelste de theorie.

Doordat de luiken eruit waren kon ik deze foto maken.

Het is altijd belangrijk dat er strepen worden gezet als je iets gaat repareren. Dan weet je waar het weer naar terug geplaatst moet worden.

Beelden van De Hazewind

Als de molen draait... Dan is er koffie!

Zeil opgerold  achter de klampen

Zeil opgerold achter de klampen

Molen De Hazewind

31. mei, 2019

Het was weer een fantastische leerzame dag. Met een windkracht 3 draaide de molen met vier volle zeilen. Maar voordat de molen kan draaien moet er heel wat gebeuren. Er moet gesmeerd worden, in het werk stellen van de molen, kettingen los en de vang eraf. Dan de vang er weer op zodat er één zeil gehesen kan worden en dat vier keer. Dan sta je er naar te kijken en te genieten van de draaiende wieken. Ik vind het nog steeds een frappant gezicht. Dat zo'n oud systeem zo goed kan draaien.


Kammen föhnen in de molen!


Ik hoor jullie lachen. Nou dat deed ik ook. Een bovenwiel, een bonkelaar en een spoorwiel hebben allemaal kammen. (zie foto) Die kammen grijpen in elkaar en zet de molen in beweging door de wind, de wieken en het as. Dat is een vernuftig systeem. Hier kan ik uren naar kijken. De foto ernaast kun je zien hoe het vastgezet wordt. Ik zou zeggen kom eens een keer kijken in de molen dan leg ik het u uit, of één van de andere molenaars.
Nu vertel ik verder over het föhnen van de kammen. Een paar maanden eerder is er bijenwas op de kammen gesmeerd, door de kou is het meteen gestold, door het heet te maken kan de was in het hout trekken. Dat is een grote klus in de kou boven in de kap, omdat de bescherming van de molen eraf was waaide het dwars door de molen. Er wordt in de wintermaanden volop geklusd. Met goeie kleding aan kun je er wel tegen. Om klokslag tien uur wordt er koffie gedronken en dat is altijd leuk, dan vertelt de voorzitter de nieuwtjes. Tot twaalf uur wordt er in de molen gewerkt op diverse afdelingen. Vanaf eind april kunnen de mensen weer komen kijken. Voel je geroepen om ook te helpen? Er is voor ieder mens wel iets te vinden om mee bezig te zijn. Kom eens langs en ga op zoek wat voor jou de geschikte plek is. We kunnen heel goed hulp gebruiken. Er is bij de molen maar één motto en dat is : Samenwerken en lol hebben, we doen het met veel liefde voor de molen.


Dit verhaal had ik naar Ron Brandsteder gestuurd en ik mocht mijn verhaal vertellen op de radio.

Op RADIO 5 in gesprek met Ron Brandsteder

Wachten op Ron.

Ik wacht op een telefoontje van Ron Brandsteder. Ik heb een verhaal naar hem toe gestuurd over de molen. Het verhaal van: Kammen föhnen in de molen en hij wil meer weten over de molen denk ik. Het is wel vreemd om te gaan praten, terwijl je weet dat andere mensen het kunnen horen. Ach daar moet ik niet bij nadenken. Gewoon doen dan doe je gek genoeg. Gisteren werd ik gebeld door iemand van de radio. Zij vroeg of ik het leuk zou vinden om mijn verhaal te vertellen op de radio. Op radio 5 ik zou niet weten op welke frequentie die zit. Ik krijg het stukje dat wordt op genomen thuis gestuurd. Dat is wel aardig. Het is denk ik wel gek om je zelf te horen. Het is toch wel spannend. 

Ik vond het een fijn gesprek, hij komt een keertje kijken op de molen De Wachter.Het gesprek ging over Kammen föhnen in de molen. Of hij daadwerkelijk komt moeten we afwachten. We zullen het zien.

De Wachter

De Wachter

Hier zie je hoe een dikke boomstam wordt gezaagd.

De boomstammen liggen in het water tot het moment dat ze nodig zijn en dan wordt de bast er vanaf gestoken.

De molen in Burdaard heeft meerdere molens. Het was een pelmolen, nu is het nog in gebruik als korenmolen en houtzaagmolen. er wordt nog volop gemalen en het meel wordt goed verkocht.

Houtzaagmolen in Burdaard

Houtzaagmolen in Burdaard

Een prachtige watermolen in Burdaard.

Wat een gevaarte, als je het zo van onderen bekijkt.

De molen in Michigan die gebouwd is door Diek Medendorp. Daarvoor heeft de molen 'De Zwaan' in Vinkel gestaan.

De molen in Michigan die gebouwd is door Diek Medendorp. Daarvoor heeft de molen 'De Zwaan' in Vinkel gestaan.

Deel deze pagina